انور یداللهی؛ محمد حسین زارعی؛ اسداله یاوری
چکیده
در قرن اخیر، یکی از مهمترین آرمانهای جوامع در بحث آموزش، نیل به عدالت آموزشی میباشد. با توسعه نقش زنان در فعالیتهای اجتماعی، جنس و جنسیت به چالشبرانگیزترین زمینه عدالت آموزشی بدل شده است. در نظام حقوقی ایران، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران و در عرصه بینالمللی سند 2030، اسناد شاخص در بحث عدالت آموزشی ...
بیشتر
در قرن اخیر، یکی از مهمترین آرمانهای جوامع در بحث آموزش، نیل به عدالت آموزشی میباشد. با توسعه نقش زنان در فعالیتهای اجتماعی، جنس و جنسیت به چالشبرانگیزترین زمینه عدالت آموزشی بدل شده است. در نظام حقوقی ایران، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران و در عرصه بینالمللی سند 2030، اسناد شاخص در بحث عدالت آموزشی میباشند.
در تحقیق پیشرو، گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و روش توصیفی ـ تحلیلی است و منابع گردآوری شده به روش فیشبرداری دستهبندی میشود. روش تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیلی میباشد.
دو سند موضوع تحقیق، دارای نقاط اشتراک و افتراق میباشند. نقطه اشتراک اسناد مربوط به شأن و منزلت انسانهاست. در این خصوص هر دو سند، منزلتی یکسان برای جنس زن و مرد قایل میباشند. نقطه افتراق اسناد مربوط به معنایی است که هر یک از این اسناد از عدالت و آموزش در نظر دارند. سند 2030 از عدالت معنایی مرادف با برابری برداشت مینماید و عدالت جنسیتی را در برابری جنسیتی در امر آموزش تعریف میکند. سند تحول بنیادین معتقد به توزیع آموزش متناسب با نیازها و نقشهای هر یک از دو جنس است. ابهام سند بنیادین در تبیین نیازها و نقشهای هر جنس بزرگترین نقطه ضعف این سند به حساب میآید.